Νέες προοπτικές για το Καστέλι – Ένα απαραίτητο έργο για το νησί
Για τα τεράστια οφέλη που θα φέρει στην περιοχή η κατασκευή του νέου αεροδρομίου μιλά ο δήμαρχος Μινώα Ζ. Καλογεράκης
«Η υπογραφή της σύμβασης για το νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδος ανοίγει νέες προοπτικές για την περιοχή, λειτουργώντας ως αναπτυξιακός παράγοντας ολόκληρου του νησιού. Πρόκειται για μια επένδυση 1,5 δισ. ευρώ, με το Δημόσιο να κατέχει ισχυρή παρουσία σε ποσοστό 45,9% και ανταποδοτικά οφέλη που, όπως εξήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, θα αγγίζουν το 2% του τζίρου…».
Το μήνυμα αυτό έστειλε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη Ράνια Μωραΐτη, ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης, ο οποίος στάθηκε στις χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα ανοίξουν άμεσα και έμμεσα στην περιοχή και φυσικά στις επιχειρηματικές επενδύσεις που θα “προσελκύσει” το αεροδρόμιο.
Ο κ. Καλογεράκης επανέλαβε το αίτημα του Δήμου, κατά την ψήφιση του σχετικού κυρωτικού νόμου του έργου στη Βουλή, να θεσπιστούν πρόσθετες αποζημιώσεις για τους ιδιοκτήτες ακινήτων της περιοχής, οι οποίοι χάνουν με τις απαλλοτριώσεις μεγάλο μέρος των περιουσιών τους. Παράλληλα δήλωσε σύμφωνος με την αιχμή του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, περί συμφερόντων που υποδαυλίζουν σκόπιμα το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι επειδή θέλουν να διατηρηθεί το σημερινό αεροδρόμιο “Ν. Καζαντζάκης”.
* Κύριε Καλογεράκη, ακούσαμε να λέτε ότι πρόκειται για ένα έργο που το περίμενε η περιοχή εδώ και χρόνια. Πότε ξεκίνησε η διεκδίκησή του και από πόσες εξαγγελίες πέρασε, μέχρι να φτάσουμε στο σήμερα;
«Το γαϊτανάκι των εξαγγελιών ξεκίνησε το 2003. Μετά από δεκάδες εξαγγελίες και αναβολές, τον Μάιο του 2011 η δημοπράτηση του έργου κρίνεται άγονη. Το έργο δημοπρατείται τελικά τον Οκτώβριο του 2016. Δύο χρόνια αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2018, υπογράφεται από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη η απόφαση για την ανακήρυξη ως προσωρινού αναδόχου της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR. Ακολουθεί τον Δεκέμβριο του 2018 η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατατίθεται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων το ποσό των 14,9 εκατομμυρίων ευρώ για τις πρώτες αποζημιώσεις. Κάπως έτσι φτάσαμε στην 21η Φεβρουαρίου 2019, μια σημαντική ημέρα για την Κρήτη και τον δήμο μας».
* Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι αναπτυξιακές προοπτικές, όχι μόνο για την περιοχή αλλά συνολικότερα την Κρήτη;
«Το έργο ανοίγει την αυλαία των μεγάλων έργων στην Κρήτη γενικότερα. Είναι ένα απαραίτητο έργο στο νησί και στον νομό, μια επένδυση σημειωτέον 1,5 δισ. ευρώ, τόσο γιατί θα αυξήσει την πύλη εισόδου του νησιού μας σε σχέση με τον τουρισμό, όσο και γιατί θα εξυπηρετήσει τους πολίτες, οι οποίοι καθημερινά ταλαιπωρούνται από το αεροδρόμιο που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο Ηράκλειο».
* Για την περιοχή τι θα σημάνει αυτό το έργο;
«Προβλέπονται 1.500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας. Εκτιμάται, επίσης, η δημιουργία περίπου 7.000-7.500 θέσεων άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών, στον κατασκευαστικό κλάδο κ.α.). Η περιοχή θα δεχτεί την εισροή μεγάλου αριθμού δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων που συνοδεύουν τις υποδομές του αεροδρομίου.
Η προοπτική ανάπτυξης της γης και των περιουσιών αυξάνεται σημαντικά και αυτό το διαπιστώνουμε από το αυξημένο ενδιαφέρον τόσο Ελλήνων όσο και επενδυτών του εξωτερικού. Συμπερασματικά, πολλαπλασιάζονται και οι έμμεσες θέσεις εργασίας».
* Πώς σκέφτεστε την περιοχή μετά την ανάπτυξη του αεροδρομίου; Έχει υπάρξει μια πρώτη προσέγγιση, προκειμένου να μην υπάρξει άναρχη ανάπτυξη;
«Ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας έχει ήδη διαμορφώσει έναν πλήρη σχεδιασμό έργων και παρεμβάσεων στο πλαίσιο της λειτουργίας του αεροδρομίου στην περιοχή, των συνοδών δηλαδή έργων, που είναι απαραίτητα για να υπάρξει το αναμενόμενο θετικό αναπτυξιακό αποτέλεσμα για τον τόπο και τους κατοίκους του. Για τον σκοπό αυτό ένα διαχρονικό αίτημα σήμερα υλοποιείται, με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης, αυτό της μελέτης του Ειδικού Αναπτυξιακού Σχεδίου. Σκοπός του Ειδικού Αναπτυξιακού Σχεδίου είναι η εκτίμηση των επιπτώσεων στην περιοχή από την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου αεροδρομίου. Ο παραπάνω σχεδιασμός αφορά έργα και παρεμβάσεις περίπου 50 δισ. για την ευρύτερη περιοχή. Ελπίζω να υλοποιηθεί η κυβερνητική δέσμευση για σταδιακή χρηματοδότηση του Ειδικού Αναπτυξιακού Σχεδίου. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το αίτημα για τη χρηματοδότηση της μελέτης για το τοπικό χωρικό σχέδιο του Δήμου που θα καθορίσει τις χρήσεις γης».
* Σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις, διατυπώνεται ένας προβληματισμός, ενώ υπάρχει αγωνία και από ιδιοκτήτες γης που διεκδικούν μεγαλύτερες αποζημιώσεις. Πού επικεντρώνεται αυτή η αντίδραση σε ό,τι αφορά το έργο;
«Η περιοχή θα μπορέσει να αποδεχτεί τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις του έργου (απώλεια παραγωγικής γης και αντίστοιχων θέσεων εργασίας, δέσμευση φυσικών πόρων, αναπόφευκτη περιβαλλοντική υποβάθμιση κ.λπ.), υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι το έργο ταυτόχρονα θα αποτελέσει έναν σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης. Η δημοτική Αρχή του Δήμου Μινώα Πεδιάδας βρίσκεται στο πλευρό των κατοίκων από την πρώτη στιγμή.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλοί ιδιοκτήτες μένουν ακτήμονες στον τόπο τους, ζητούμε – με αίτημα προς τον υπουργό Υποδομών και Δημοσίων Έργων και όλα τα πολιτικά κόμματα – να προβλεφθεί διάταξη που να δίνει τη δυνατότητα για την πρόσθετη αποζημίωση των ιδιοκτητών που χάνουν μεγάλο μέρος των περιουσιών, κατά την ψήφιση του κυρωτικού νόμου. Επίσης, με προτάσεις που έχουμε καταθέσει, ζητούμε για τους ιδιοκτήτες να έχουν τη δυνατότητα, με βάση το ύψος της αποζημίωσης, να αντικαταστήσουν τις περιουσίες τους άμεσα».
Οι αντιδράσεις και τα συμφέροντα…
* Ακούσαμε τον κ. Σπίρτζη να λέει ότι οι αντιδράσεις αφορούν από τη μια πολίτες που διεκδικούν περισσότερα χρήματα (και δικαιολογημένα για κάποιους ιδιοκτήτες που χάνουν το μεγαλύτερο μέρος των περιουσιών τους), αντιδράσεις για το περιβάλλον, αλλά και αντιδράσεις που υποδαυλίζονται από συγκεκριμένα συμφέροντα. Τι απαντάτε σε αυτό;
«Θα συμφωνήσω με τη δήλωση του υπουργού. Υπάρχουν οι αντιδράσεις μερίδας πολιτών που είναι αρνητικοί με την κατασκευή του αεροδρομίου και εκφράζουν περιβαλλοντικές και άλλες ανησυχίες. Δεν επιθυμούν να αλλάξει ο χαρακτήρα της περιοχής και επιλέγουν να παραμείνει κυρίαρχος ο πρωτογενής τομέας, όπως είναι μέχρι σήμερα. Η στάση τους είναι απόλυτα θεμιτή και οφείλουμε να τους ακούσουμε. Υπάρχουν, όμως, και οι αντιδράσεις που εκφράζονται από εργολαβικά και εμπορικά συμφέροντα, όπως επίσης και από αεροπορικές εταιρείες που εκμεταλλεύονται σήμερα το “Ν. Καζαντζάκης”, οι οποίοι επιλέγουν την παρωχημένη λύση του “λοξού” διαδρόμου που έχει απορριφθεί από το 2003 από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Έχει αποδειχτεί ότι το σημερινό αεροδρόμιο Ηρακλείου έχει κλείσει τον κύκλο του… Η Κρήτη έχει ανάγκη ένα νέο σύγχρονο αεροδρόμιο που θα ανταποκρίνεται στα αναπτυξιακά δεδομένα του νησιού. Ένα έργο που ξεκινά άμεσα και πρέπει να πιστωθεί στον αρμόδιο υπουργό κ. Σπίρτζη, του οποίου τη συμβολή δημόσια πρέπει να αναγνωρίσουμε».
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ Δ.Σ.
«Ομόφωνο αίτημα που έγινε πράξη»
* Πόσο σημαντική είναι η πρόβλεψη να συμμετέχετε στο Δ.Σ., όπως επίσης ποιες είναι οι δικές σας εκτιμήσεις για την ολοκλήρωση του έργου;
«Ήταν ένα ομόφωνο αίτημα του Δημοτικού Συμβουλίου που έγινε πράξη. Η συμμετοχή μου στο Δ.Σ. της εταιρείας κατασκευής και λειτουργίας του έργου αντανακλά και τιμά την τοπική κοινωνία, δεδομένου ότι μέσα από τη θέση αυτή μπορώ να παρακολουθώ την πορεία εξέλιξης του έργου, αλλά και τις αποφάσεις που θα λαμβάνονται κατά την πορεία εξέλιξής του. Όσον αφορά την ολοκλήρωσή του, εκτιμώ ότι αυτό που ζήτησε ο κ. Σπίρτζης στη διάρκεια της υπογραφής σύμβασης, δηλαδή ολοκλήρωση και πριν τα πέντε χρόνια, είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο».
Πηγή: neakriti